Ny gainer och kosttillskott

Nu har jag shoppat kosttillskott för att komma igång ordentligt med årets mål om en starkare och smidigare kropp. Jag har satsat på tre olika produkter som har gott rykte och som jag tror kommer att hjälpa mig med att gå upp i vikt på ett snyggt och effektivt sätt. Jag har erfarenhet av Core Gainer sedan tidigare så den kör jag på igen. Om du vill veta mer om gainers så kan du läsa här, men kortfattat så rör det sig om pulver som gör att man får i sig mer protein som är bra för muskelbygget. I och med att jag har god erfarenhet av Core så tänkte jag använda mig av Core BCAA som alltså kommer från samma märke. Det här är en aminosyraprodukt som är bra för musklerna. Jag tänker inte gå in i detalj om BCAA här men du kan alltid läsa mer om detta på BCAA.se om du är intresserad av att lära dig mer om hur de olika aminosyrorna fungerar och vad de gör i vår kropp.

Sist men inte minst så har jag också köpt ett kosttillskott som kan vara bra för att känna sig lite piggare. Mivitotal har fått goda recensioner och jag vill ge preparatet en chans och köra med det dagligen under en längre tidsperiod för att se om orken ökar av detta.

Nu tänkte jag berätta lite mer om varje produkt och hur den ska användas. Vi börjar med Core Gainer som jag alltså har bra erfarenhet av sedan tidigare…

Core Gainer

core-gainerJag har inte svårt att gå upp i vikt och jag är helt klart normalviktig. Core Gainer annonseras ju som en gainerprodukt som är särskilt bra för den som har svårt att gå upp i vikt men jag vill poängtera att den även fungerar utmärkt för oss andra. Det här är en produkt som ger protein som är så viktigt för att lyckas med muskelbygge och även kolhydrater så att man orkar med lite tuffare pass. Jag skulle rekommendera denna gainer om du kör styrka åtminstone 3-4 gånger per vecka och upplever att det är segt och tufft att ta sig igenom passen. Man kan ta både innan och efter pass, men jag brukar använda mig av Core Gainer efter träningen för hjälp med återhämtning.

Core BCAA

core bcaaDet här är som sagt en ny produkt för mig så jag kan inte orda om hur den fungerar men om man ska tro på det som användare säger så är det här ett mycket bra val för grenade aminosyror som håller riktigt hög kvalitet. Syftet med Core BCAA är att stimulera muskelbygge samtidigt som man underhåller och sköter om befintlig muskelmassa. Produkten har också viktiga tillsatser som hjälper kroppen att snabbt ta upp aminosyrorna. Något som fick mig att vilja testa är också det att så många säger att smaken är så god och det är viktigt för mig.

Mivitotal för mer ork

Mivitotal är ett kosttillskott med över 19 olika vitaminer som är tänkt att fungera som en hjälp då man behöver mer energi. Kosttillskottet har också aminosyran L-tyrosin och vassleprotein och det passar ju bra för mig. I och med att jag har hört av bekanta att det här kosttillskottet ska vara ett av de bästa som finns just nu så tänkte jag ge det en chans.

Effektivare träning med musik

Man kan göra en massa saker för att få mer pump i musklerna vid varje träningstillfälle. Här kan jag nämna tillräckligt med sömn, tillräckligt med dricka och så smarta proteintillskott förstås. Något som många missar att prata om när det gäller effektivare träning är det där med musik. Detta trots att det är så uppenbart att de flesta använder sig av musik för att komma igång på löpbandet och för att orka några omgångar till.

För mig är det en självklarhet att jag måste ha musik för träningen. Jag sätter ihop mixar som är utformade för att passa upplägget på min träning. Det här är verkligen ett smart sätt att genomföra ett pass på ett bättre sätt. Jag kör en viss typ av musik för uppvärmning, för att sedan växla till lite andra tempon då jag börjar ge musklerna en omgång.

Något som jag kan störa mig på är när det spelas alltför hög musik i träningslokalen. Det här stör mig då jag inte alltid gillar att ha så hög volym på min egen musik. Nu är det inte så populärt att komma och be om att de byter musik eller stänger av radion på gymmet så jag har funnit bättre lösningar med headphones som sitter bättre. Mitt problem är att jag inte tycker om pluggarna som man sticker in i öronen, men det finns varianter där man även har en båge över huvudet vilket gör att det hela sitter på plats bättre.

Jag tror att det kan vara klokt att experimentera lite med den musik som man tränar till. Att alltid köra på samma spår blir lätt trist så det är ingen dum idé att skapa alternativa listor som man laddar spelaren med. Sedan så är det bara att variera och köra på de spår som känns bäst för dagen.

En sak är helt klart säker och det är att man får effektivare träning med musik. För mig så innebär det till viss del hårdrock och till viss del poplåtar från 1980-talet. Jag vet, konstig blandning. Jag ger verkligen alla rådet att se över den musik som ni lyssnar på under träningen. Ta bara en sådan sak som löpträning. Det blir så otroligt mycket lättare att hålla flåset då man kan fokusera på bra musik som dessutom gör det lättare att hålla takten och att undvika att sacka och bli trött i förtid. Nöj er inte med den musik som spelas på gymmet utan skapa egna mixar för bättre träningsresultat!

Träning med kettlebells

Det är många som snackar om hur bra kettlebells är för att bli stark och även för att bränna fett. Det här träningsredskapet är verkligen något som jag kan rekommendera och jag har en egen kettlebell hemma som jag använder för lite olika typer av träning. Om du trodde att kettlebells är rosa och lila redskap för tjejer som vill snygga till formen så har du inte insett vidden av denna lilla tyngd. Med bra kettlebellsträning så får man kompletta pass och dessutom så tycker jag att den här formen av träning är kul.

Uppvärmning

Det första steget inför varje styrkepass är förstås uppvärmningen. När man kör på ett löpband så blir man förstås varm, men med en kettlebll så får man upp en jämnare värmefördelning. Man kan helt enkelt se till att hela kroppen värms upp och inte mest benen. Genom att köra lugnt och försiktigt så är man snart redo för det verkliga passet.

Lyft, ryck och sving

Det som kännetecknar träningen med kettlebells är de unika rörelserna som kan anses vara knyckiga, ryckiga och även ses som stora sving. En kettlebell har fått sitt namn för det engelska ordet för tekanna för att redskapet ser ut som en liten kanna med handtag på. Man kan också säga att det rör sig om en kula med handtag på. Genom att välja rätt vikt så kan man jobba med att bygga upp styrkan genom olika moment där man lyfter och svingar på lite olika sätt. Med ett komplett program så kommer man åt alla muskelgrupper och man kan köra med en slags cirkelträning.

Mina råd

Om du vill börja med kettlebellsträning så tycker jag att du är på rätt väg men spring inte och köp en egen kettlebell det första du gör. Jag började tillsammans med en kille som verkligen kan det här och som kunde lära mig rätt rörelsemönster. Idag så kör jag bara de övningar som jag är säker på då jag är själv. Jag tycker att träningen fungerar allra bäst med en partner eftersom man då kan hålla ett öga på att rörelserna görs på rätt sätt. Med kettlebells så vill man inte knycka och rycka på fel sätt för det kan göra ont! Därför så ger jag dig rådet att börja på ett gym eller tillsammans med en personlig tränare som lär dig hur du ska jobba. När du sedan upplever att du har ett bra program som du kan genomföra själv så kan det vara dags att skaffa en egen kettlebell att jobba hemma med.

Hur snabbt kan man se resultat av muskelbygget?

När man drar igång med seriös träning för att bygga muskler och snygga till kroppen så kan man minst sagt känna sig otålig. Jag minns väl den där första veckan med fem träningstillfällen då jag tänkte att jag borde se skillnad på överarmarna och undrade om jag tränade på rätt sätt. Träningsvärken fick mig snarare att uppleva det som att jag tärde på musklerna. Det är viktigt att betänka hur snabbt man kan se resultat av seriöst muskelbygge, men jag har lärt mig en hel del på vägen och framförallt så kan jag säga att det är tålamod som gäller. Om du kör på ett bra program så kommer du att se resultat, men inte på en veckas tid.

Vad säger forskningen?

Det finns förstås en hel del forskning omkring det där med att bygga muskler och en rapport som jag tycker verkar intressant kommer från forskare som jobbar på Novi Sad universitetet i Serbien. De utförde en studie där de mätte deltagarnas överarmar under 1.5 månads tid. De som var med i försöket tränade fem dagar per vecka och slutsatsen var att överarmarna växte med 5 % under denna period. Det här är ju definitivt resultat men kanske inte så som vi tänker oss.

Det där med hur vi tänker oss är en nyckelfråga för i ärlighetens namn så är det nog så att vi många gånger tänker oss snabba resultat i enlighet med det som vi ser i media. Då ska man komma ihåg att träning med doping och vanlig träning är helt olika saker. Fundera på om du verkligen vill se ut som en steroid-nisse eller som du vill ha en hälsosam utveckling av musklerna. En annan sak som är bra att tänka på är att man helt klart kan märka skillnad i muskelmassa även om förändringen är minimal. Det är inte så att man måste uppnå 5 % mer muskelmassa för att det ska kännas.

Håll koll på vikterna

Ett sätt som jag tycker är bra då man vill se snabba resultat är att faktiskt hålla ett öga på de vikter som man använder sig av. Jag ser ju ganska snart när jag orkar mer och hur mycket mer. Det här är också en indikation om hur det går som man ska ta på allvar. Allting handlar ju inte bara om hur tröjan sitter på armen. Jag upplever en hel del tillfredsställelse av att se att jag faktiskt orkar mer och av att veta att jag har blivit starkare. Det här är också något som kan vara bra att tänka på då man kanske inte kan köra fem dagar i veckan. Under lugnare perioder så kan man ändå se hur det går genom att hålla ett öga på vikterna.

Sedan kan man ju ta bilder på utvecklingen som den här killen har gjort, och det är ju också ett bra sätt att faktiskt se skillnaden lite snabbare.

Ett kanonbra mellanmål

Jag har funnit ett riktigt bra mellanmål som är otroligt gott och som är lätt att ordna nu i juletider. Allt du behöver är dadlar och valnötter. Se till att få tag i den större varianten av dadlar som är mjuk och söt. Allt du behöver är 3-4 dadlar och lika många valnötter. Du skär en skåra i dadeln och tar ut kärnan. Sedan så lägger du in en valnöt som en ny kärna och äter detta tillsammans. Det här är ett mellanmål som är packat av energi och som gör riktigt gott då du kanske upplever att det känns lite segt eller då du snart ska dra igång ett träningspass.

Jag tar med mig dadlar och valnötter i en påse som man kan ha i fickan eller i träningsväskan. Själv så förbereder jag mitt dadelmellanmål hemma så att det bara är att fiska upp de färdiga dadlarna från påsen, men om man inte har tid med detta så kan man alltid slänga med en lite plastkniv. Det går också utmärkt att öppna dadlarna utan kniv så står man utan så är det verkligen inga problem.

Om du trodde att du måste skala dadlar så hade du fel. Skalet som finns naturligt på denna frukt är mjukt och alls inte farligt att äta. Det här gör detta mellanmål så otroligt enkelt att fixa.

En sak ska du tänka på. När andra ser vad du äter så vill de testa. Det här märkte jag igår då jag hade med mig mellanmålet till gymmet. Det kändes inte schysst att inte kunna erbjuda andra att testa. Ett tips kan alltså vara att du packar med några extra så att gympolarna också får testa. Det ger god stämning.

Något som jag tycker är väldigt viktigt är att undvika att bli tung i magen inför träning. Även om pulverdrinkar är effektiva så är de inte alltid så smarta att ta direkt inför ett pass. Men en mindre dadel kan man helt klart sätta i sig utan några som helst problem med vare sig konditions- eller styrketräning så det här får bli mitt hetaste tips inför tränings året 2015, testa du med!

Välkomna till ”snart” Sveriges bästa träningsblogg

Hej och välkomna till vad som kommer bli Sveriges största och bästa träningsblogg :) Här kommer jag för det mesta blogg om mina vardagliga träning och allt vad det innebär. Jag älskar även att laga mat så förvånas inte över att se ett och annat recepttips. Till min träning käkar jag även en del kosttillskott och superfrukter som ni kommer få ta del av. Detta ska bli riktigt spännande och en lärorik resa för mig, hoppas det blir detsamma för er! :)